Skład chemiczny włosów

Dbaj o włosy

Jak ostatnio postanowiłem, tak dzisiaj temat ciągnę dalej. Kolejny z serii (jeszcze nie wiem czy długiej, to się pewnie okaże w praniu) tekstów na temat ogólnej wiedzy dotyczącej naszych włosów. Dzisiaj na warsztat postanowiłem wziąć ich skład chemiczny.

Jaki jest skład włosów?

Temat moim zdaniem istotny. Wiedząc, co buduje pojedynczy włos, wiemy jak go wspomagać tak aby nie wypadał zbyt szybko. No i przede wszystkim, dzięki temu wiadomo będzie co zrobić, aby cała fryzura wyglądała idealnie

Co masz (włosie) w środku?

Tak naprawdę można mówić o dwóch składnikach: keratyna i barwnik – czyli melanina pisałem zresztą o niej pisałem dwa dni temu). To jednak nie wszystko co w pojedynczym włosie się znajduje. Cholesterol – to kolejny jego element o którym warto wspomnieć. Związki mineralne, a wśród nich najważniejszy żelazo i siarka. O nich również nie możemy zapomnieć. Ciekawostką może być fakt, że  we włosach znajduje się również pewna ilość arszeniku. Tak, tego związku który jest trucizną (do pewnego momentu uważano, że zabito nim Napoleona, ale badania bodaj z 2007 roku temu zaprzeczyły – nie mogłem się powstrzymać przed ciekawostką historyczną). Zresztą właśnie dzięki tej ilości arszeniku można stwierdzić, czy nas nim nie otruto. Jeśli podczas badania poziom jest większy od normalnego, sprawa jest jasna.

Keratyna

Skupmy się właśnie na tym składniku. To w zasadzie on jest budulcem włosów. Jest to białko w przypadku którego sporą rolę odgrywają azot i siarka ( kojarzycie preparaty zawierające ten drugi środek? Właśnie ze względu na swoją rolę są polecane). To, że włosy nam rosną wynika z tego, że keratyna rogowacieje. Wypycha starsze komórki do góry i to właśnie buduje włosa. W dużym rzecz jasna uproszczeniu.

Keratyna to białko, które nie jest pozbawione wad, że tak się wyrażę. Jest ona między narażona na działanie zasad (ale tych, które są dość słabe). Warto jednak zauważyć, że dotyczy to tylko i wyłącznie sytuacji kiedy występują w sporym stężeniu, ale i przy wysokiej temperaturze. Podobnie ma się sytuacja w przypadku kwasów. Różnica jest taka, że keratyna pod ich działaniem po prostu się rozpuszcza. Zapamiętajcie też nazwę „cystyna”. To aminokwas, który tworzy opisywane przez mnie białko. Dodajmy jeden z bardziej charakterystycznych w budowie i w zasadzie najważniejszy.

Melanina

Pisałem dwa dni temu, ale prawda jest taka, że parę ciekawostek zostawiłem sobie specjalnie na dzisiejszy wpis. Po pierwsze, rdzeń pojedynczego włosa posiada bardzo mało tego barwnika. Melanina to również białko w którym istotną zadanie ma tak siarka, jak i azot. Warto też wiedzieć, że barwa naszych włosów zależy między innymi (bo o czynnikach już wspominałem dwa dni temu), od tego w jakim rodzaju barwnik występuje. Może to być tak zwany typ rozproszony (zwany też rozsianym), lub ziarnisty. Ten pierwszy oznacza najczęściej kolor blond, lub też prawie czerwony (oczywiście nieco inaczej będzie to wyglądało na włosach). Ziarnisty to rozrzut kolorystyczny od brunatnego, aż do bardzo czarnego.

POZNAJ SKUTECZNE ROZWIĄZANIE NA MĘSKIE ŁYSIENIE!

Odrębną grupę stanowią te pierwiastki, ale i witaminy, które występują w bardzo małym odsetku w pojedynczym włosie, ale mają niebagatelną rolę w utrzymaniu go w dobrej kondycji. Bardzo dobrym przykładem są witaminy z grupy B. A także te które mają wpływ na procesy powodujące ich wzrost czy zachowanie koloru. Przyjrzymy się im bliżej.

Pierwiastki dla włosów

Selen

Pierwiastki dla włosów

I od tego ostatniego pierwiastka właśnie zaczniemy. W przypadku selenu generalnie chyba dość trudno “z marszu” wymienić za co jest on właściwie odpowiedzialny w naszym organizmie. Jego najważniejszym zadaniem jest wspomaganie układu odpornościowego. Jakie ma znaczenie dla naszych włosów? Po pierwsze zwiększa wchłanianie ważnej dla skóry i fryzury witaminy E. To selen właśnie chroni nas przed łupieżem. Ten może być związany z wypadaniem włosów. Gdzie można znaleźć ten pierwiastek? Cebula i czosnek to odpowiedź na to pytanie.

Żelazo

Jego głównym zadaniem w naszym organizmie jest transportowanie tlenu. Żelazo to składnik hemoglobiny. Pierwiastek ten związany jest też z układem odpornościowym. Ma również wpływ na zmęczenie. Potrafi je redukować. Kiedy pojawia się niedobór żelaza, robi się – mówiąc delikatnie – nieciekawie. Problemy z samopoczuciem, apatia, sucha skóra – to tylko niektóre objawy. Nas najbardziej tutaj interesuje to, że przy niedoborze tego pierwiastka, wypadają w nadmiernych ilościach włosy. Źródłem najlepszego z naszego punktu widzenia żelaza (hemowego) jest czerwone mięso. Możemy również „posiłkować się” szpinakiem, czerwoną fasolą i otrębami.

Cynk

Bez niego również nasze włosy się nie obędą. On podobnie, jak wyżej opisane pierwiastki wpływa na odporność. Tak przy okazji dodam, że pobudza pracę trzustki i grasicy. Co się stanie, kiedy dojdzie do niedoboru cynku? Zwiększa się nasza podatność na infekcje. Mamy problem z… odczuwaniem zapachów i smaku. Niedobór cynku to wypadające w dużych ilościach włosy, a także łupież. Pierwiastek ten obecny jest w owocach morza. Znajdziemy go też w jajkach, mleku i roślinach strączkowych.

Siarka

To chyba najbardziej istotny dla włosów pierwiastek. Dlaczego akurat on? Można powiedzieć, że siarka to aminokwasy. Dokładniej rzecz biorąc interesuje nas tutaj cysteina i metionina. Są one bardzo istotne dla łodygi włosa. Dzięki siarce nasza fryzura jest lśniąca. Zresztą pierwiastek ten ma też wpływ na stan skóry i paznokci. Gdzie szukać siarki? Nie będzie to specjalnie trudne. Siarka obecna jest produktach wysokobiałkowych. Do menu warto więc włączyć chude mięso i nabiał. Duże ilości tego pierwiastka są obecne też we wspominanych cebuli i czosnku.

Miedź

Ten pierwiastek związany jest między innymi z transportem tlenu, podobnie jak żelazo. Z punktu widzenia fryzury to dzięki miedzi jest ona „silna” i sprężysta. Pierwiastek ten związany jest z łodygą włosów. W momencie, kiedy pojawia się niedobór miedzi, zaczynają się problemy. Włosy stają się wyraźnie osłabione i łamliwe. Gdzie szukać tego pierwiastka? Miedź to między innymi wątróbka, a także otręby. Znajdziemy ją też w orzechach.

Witaminy B dla włosów

Generalnie te witaminy są niezwykle istotne dla naszego organizmu. Ciężko byłoby w kilku tysiącach znaków zmieścić, czym może skutkować niedobór składników z tej grupy. Mają one wiele zadań do spełnienia w naszym organizmie. Skupię się jedynie na tych, które mają wpływ na włosy. Chociaż warto dbać o wszystkie witaminy z tej grupy. Inna rzecz, że dość trudno doprowadzić do ich niedoboru. Musielibyście często i radykalnie odchudzać. Przyczyną może być też nadmierne spożywanie alkoholu.

źródła witamin B

Witamina B5

Spotkacie się z nazwą kwas pantotenowy. Jest on niezbędny do funkcjonowania komórek. Odpowiada za syntezę niektórych hormonów. Witamina B5 przyspiesza też gojenie ran. To w ramach ciekawostek. Nasze włosy również jej potrzebują. Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób ma ona na nie wpływ, doprowadzimy czysto teoretycznie do jej niedoboru. Poza szeregiem symptomów ze strony organizmu pojawi się problem nadmiernego wypadania włosów. To efekt osłabienia cebulek. Witamina B5 odpowiada za ich wzmocnienie. Przypisuje się jej też przyspieszanie porostu włosów. Kwas pantotenowy to między innymi wątróbka, otręby i ryby. W tym ostatnim wypadku mowa o makrelach i pstrągu.

Witamina B7

Częściej spotykana pod nazwa biotyna. Z greckiego bios oznacza życie. I to już wiele mówi nam o tym składniku. Wspomaga ona między innymi pracę tarczycy. Nas najbardziej interesuje to, że wpływa na stan skóry i włosów. W tej materii współdziała z witamina B5. Jeśli wypadają Wam w nadmiarze włosy, to warto zadbać o biotynę właśnie. Gdzie można ją znaleźć? Najprościej w suplementach diety. Zdecydowanie bardziej smacznie w jajkach, marchewce i pomidorach. Można też podgryzać orzechy włoskie

Witamina B6

Tak jakoś nie po kolei to napisałem:). Ta witamina to w sumie 6 związków. W tym wypadku również wymienienie wszystkich zadań zajęło by sporo czasu. Napiszę więc tylko, że ta witamina ma wpływ między innymi na ciśnienie krwi i pracę naszego serca. Oczywiście jest ona ważna dla stanu włosów. Jeśli pojawi się jej niedobór, to będą nam one lecieć w dużych ilościach. Chociaż tak szczerze powiedziawszy, przy innych objawach nie będzie to miało znaczenia. Jej źródłami są wspominane już ryby, a także groch.

Witamina B12

Ma one wiele wspólnego z opisana wyżej. Obie – o czym nie wspomniałem przy witaminie B6 – odpowiadają za utrzymanie barwy włosów. Kobalamina dodatkowo, poza stanem fryzury, jest związana z całą masą funkcji w organizmie. Nie chcielibyście doprowadzić do jej niedoboru. Taką sytuację określa się jako zespół chorobowy z objawami neurologicznymi i związanymi z nasza psychika. Gdzie szukać witaminy B12? Tam gdzie pozostałych. Warto włączyć do diety ryby. Kobalamina znajduje się w jajkach. A jako ciekawostkę powiem, że obecna jest ona też w pieczarkach.

Dodaj komentarz