Selen i jego źródła

Najważniejsze właściwości selenu

dieta dla włosów

To pierwiastek niezbyt często wymieniany w kontekście zapotrzebowania go przez nasz organizm. To błąd, bo selen ma ważne właściwości. Przydadzą się również przy wypadaniu włosów.

Sprawność seksualna

To jedna z bardziej istotnych właściwości selenu. Na jego obecność w diecie powinni więc zwrócić uwagę Panowie mający problemy z libido. Selen wpływa na sprawność i szybkość poruszania się plemników. Jeśli więc staracie się o dziecko, to pierwiastek ten jest obowiązkowy w jadłospisie. Nasz bohater ma też pewien wpływ na poziom testosteronu.

Właściwości selenu a tarczyca

Od lat szuka się rozwiązania, który pozwoli wykorzystać ten pierwiastek w walce z chorobami atakującymi ten gruczoł. W największym skrócie: selen jest związany z enzymami, które biorą udział w produkcji (ale także rozpadzie) hormonów tarczycy. Na obecną chwilę wciąż problemem jest utrzymanie przez dłuższy czas efektów. A w niektórych wypadkach (tak jak Hashimoto) nie ma jasnych przesłanek do tego, że pierwiastek ten może w ogóle pomóc.

Selen a stres oksydacyjny

Wiele problemów zdrowotnych jest związana z tym ostatnim. To problem z tzw. wolnymi rodnikami (a dokładniej rzecz biorąc z nadmiarem aktywnego tlenu). I w tym wypadku przydadzą się właściwości selenu. Wchodzi on w skład enzymów o działaniu antyoksydacyjnym. Nadmiar wspomnianych wolnych rodników to między innymi szybsze starzenie się komórek. Ma to chociażby przełożenie na wygląd skóry.

Wpływ na włosy

To jeden z niezbędnych minerałów dla naszej fryzury. Jeśli pojawia się niedobór tego pierwiastka, możemy być prawie pewni, że włosy staną się suche, łamliwe i będą wypadać w nadmiernych ilościach. Generalnie rzecz biorąc to właśnie ten pierwiastek wymienia się jednym tchem z cynkiem jako niezbędne dla skóry (głowy również) i jej przydatków. A więc włosów i paznokci.

Gdzie znaleźć selen?

Bogate w niego są między innymi orzechy. I warto je uwzględnić w swoim jadłospisie. Do menu powinniśmy też włączyć kukurydzę, fasolę białą, soczewicę i czosnek.

Dodaj komentarz