Witaminy na włosy

Jakie witaminy na wypadanie włosów?

Dbaj o włosy, dieta dla włosów

W zeszłym miesiącu skupiłem się na pierwiastkach. Naturalną więc koleją rzeczy jest opisanie witamin mających znaczenie przy wypadaniu włosów. Zapraszam do zapoznania się z listą tych składników.

Najważniejsze witaminy dla włosów

Niezależnie od tego, czy jesteś mężczyzną czy kobietą. Twoja fryzura potrzebuje tych samych witamin. Nie jest ich dużo, a do tego część z nich jest pogrupowana w pojedynczych produktach. Za przykład posłuży tutaj rośliny strączkowe w których sporo jest witamin z grupy B.

Witamina A

Ona na również dwojaki wpływ na włosy. Zacznę jednak od tego, że jeśli pojawi się niedobór tego składnika, to możecie być pewni, że będziecie mieć problem ze skórą. Stanie się ona wyraźnie sucha. Do tego problemem będą najmniejsze jej uszkodzenie. Mam tutaj na myśli wydłużone gojenie. Będzie to też miało wpływ na włosy.

Witaminy na wypadanie włosów
Photo via VisualHunt.com

 

Witamina A jest związana z produkcją łoju. Dokładniej poprawia skład chemiczny tłuszczu, który jest wydzielany przez gruczoły. Wspomniany łój jest ochroną dla włosów. To dzięki niemu czynniki zewnętrzne będą miały na nie mniejszy wpływ. To między innymi promienie słoneczne i kurz. Witaminę tę znajdziecie – oprócz warzyw i owoców – chociażby w wątróbce. Do diety włączcie też jajka.

Witaminy z grupy B

W zasadzie powinienem zacząć alfabetycznie, ale postanowiłem skupić się na tych z mojego punktu widzenia najważniejszych. Witaminy z grupy B mają generalnie rzecz biorąc ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Dość powiedzieć, że Kobalaminę (B12) wiąże się z funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego. My skupimy się oczywiście na tych, które są ważne dla włosów. A jest ich kilka.

Witamina B3

To inaczej niacyna. Pominąłem witaminę B2, bo ją wiąże się głównie z łupieżem. Niacyna jest odpowiedzialna za wspomaganie układu krwionośnego, a także dostarczanie składników (również tlenu) do poszczególnych komórek. W tym w mieszkach włosowych. Niacyna w pewnym sensie rozszerza wspomniane naczynia, tworząc autostradę dla tych składników.

Witamina B5

To z kolei kwas pantotenowy. Jeśli z uwagą śledzicie reklamy szamponów i odżywek to doskonale znacie ten składnik. Tylko za co on tak naprawdę odpowiada? Przede wszystkim ma sporo do powiedzenia w temacie podziału komórek (tak również tych w mieszkach włosowych). To poziom mikro. A jeśli chodzi o widoczne efekty, to witamina B5 przede wszystkim odpowiada za sprężystość i grubość. W pewnym stopniu preparaty ją zawierające radzą sobie z przesuszeniem fryzury.

Witamina B6

Określana mianem pirodyksyny (chociaż prawidłowa jest w tym wypadku liczba mnoga). To jedna z ważniejszych witamin z tej grupy. Bierze ona udział w procesie podziału komórek mieszków włosowych. Jest też istotna przy walce z łysieniem. Nie sama z siebie. Raczej jeden ze składników wspomagających. Do tego stopnia skuteczny, że wykorzystywany w naturalnych preparatach na łysienie (sprawdź chociażby Profolan – najlepsze w tym momencie rozwiązanie dla mężczyzn).

Witamina B7

Czyli biotyna. Kolejna bardzo istotna dla włosów. Generalnie ma ona sporo do powiedzenia w naszym organizmie. Biotyna wspomaga nie tylko włosy, ale również paznokcie i skórę. W tym ostatnim przypadku pozwala chronić przed jej zapaleniem. Biotyna jest bardzo częstym składnikiem preparatów chroniących przed wypadaniem włosów (np. z powodu stresu), jak i walczących z łysieniem. We wspomnianym Profolanie również jest obecna.

Witamina E

To jeden ze składników, które bardzo często wymieniane są w kontekście pielęgnacji urody. Postanowiłem zebrać o nim informacje, ale przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy witamina E pomaga Twoim włosom.

Czym jet ten składnik? W zasadzie to grupa organicznych związków chemicznych. Jej główną formą jest γ-Tokoferol. Nie będziemy tutaj zbytnio wchodzić w kwestie naukowe, bo to nas najmniej interesuje. Witamina E należy do grupy rozpuszczalnych w tłuszczach. Zalicza się ją do przeciwutleniaczy. I to jest bardzo ważna informacja. Przede wszystkim dla skóry, ale i włosów.

Rola witaminy E

W związku z tym, że jest ona silnym przeciwutleniaczem, to ma zadania związane z redukcją szkodliwego działania dużej ilości wolnych rodników. Te ostatnie faktycznie potrafią zrobić sporo złego w organizmie. To jednak niejedyne zadanie tej witaminy. To na co ma ona wpływ, dobrze widać, gdy doprowadzimy do jej niedoboru. Tego oczywiście nie polecam. Zamiast tego po prostu przeczytajcie, to co dla Was przygotowałem:)

Witamina E na włosy
Migdały – świetne źródło witaminy E

Niedobór witaminy E powoduje:

  • rozdrażnienie,
  • osłabienie zdolności koncentracji,
  • zaburzenie funkcjonowania i osłabienie mięśni szkieletowych,
  • rogowacenie i starzenie się skóry,
  • problemy z gojeniem się ran
  • osłabienie wzroku.

A to nie wszystkie negatywne efekty niedoboru tego składnika.

W jaki sposób witamina E wpływa Twoje włosy?

Najłatwiej odpowiedzieć: w pośredni. Po pierwsze dzięki niej lepiej działają naczynia krwionośne. Również te znajdujące się w skórze głowy. Lepsze funkcjonowanie wspomnianych naczyń to szybsze dostarczanie do mieszków włosowych substancji odżywczych. Można więc określić witaminę E jako element wspomagający fryzurę.

Jeśli dobrze przeszukacie etykiety preparatów na męskie łysienie, to powinniście ją znaleźć. Tak jest na przykład w Profolanie. Jeśli dany produkt nie posiada tego składnika, to lepiej się nad nim zastanowić.  

Witamina E w diecie

Warto dbać ten składnik w codziennym jadłospisie. Witaminę E ciężko jest przedawkować, co nie zmienia tego, że lepiej podejść do jej przyjmowania z rozsądkiem. Jakie są najlepsze źródła tego składnika? Zwykle na pytanie pada jedna odpowiedź. Oleje roślinne. I ciężko się z tym nie zgodzić. Do najlepszych źródeł witaminy E zalicza się oleje: rzepakowy i słonecznikowy.

To jednak nie wszystko. Lubicie podjadać orzechy? To mam dla Was dobrą informację. Witaminę E można znaleźć w migdałach. Zresztą te ostatnie mają dużo więcej do zaoferowania. Ale nie o tym tutaj;). Witaminę E znajdziecie też orzechach laskowych. A z „codziennych” produktów: w kapuście i jajkach.

 

Witamina C

Witamina C na włosy

Wydawać by się mogło, że istotna jest jedynie dla naszej odporności. Jak się jednak zaraz przekonacie ma ona dużo więcej właściwości. Ważna jest również z perspektywy naszych włosów.

To z jednej strony składnik, który bardzo łatwo wypłukać z organizmu. Jednocześnie jednak nietrudno będzie nam znaleźć jego źródła. Zwłaszcza teraz. Lato pełne jest warzyw i owoców w których obecna jest witamina C.

Wpływ na odchudzanie

To jedna z chętniej wykorzystywanych umiejętności tego składnika. Witamina C bywa nazywana największym wrogiem tkanki tłuszczowej. Między innymi – wraz z żelazem – wspomaga jej spalanie. Zresztą na ten pierwiastek ma też niezwykle istotny wpływ. Dzięki witaminie C dużo sprawniej będzie nam szło spalanie tłuszczu z okolic ud, pośladków i brzucha.

Wspomaga odporność

To ta najbardziej znana funkcja dzisiejszego bohatera. Jeśli chcemy uniknąć infekcji – zwłaszcza w okresie jesieni i zimy – to powinniśmy dbać o odpowiednią ilość witaminy C w diecie. Nie ma natomiast przekonujących dowodów na to, że pomaga ona wyleczyć takie choroby.

Wpływ na układ nerwowy

Witamina C – co warte podkreślenia – jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Z tego właśnie wynika wiele jej właściwości. Skupmy się teraz na układzie nerwowym. Bierze ona udział w procesach związanych z naszym zdrowiem psychicznym. Dzięki niej możemy w pewnym stopniu zmniejszyć uczucie znużenia i zmęczenia.

Jak witamina C działa na włosy?

Często określa się ten składnik mianem strażnika naszej fryzury. Można powiedzieć, że ma on wpływ na włosy na paru płaszczyznach. Zacznę może od tego, że niedobór tego składnika w naszym organizmie będzie skutkował nadmiernym wypadaniem włosów.

Kolejna sprawa to wpływ witaminy C na naczynia krwionośne. W pewnym sensie uszczelnia je. To z kolei ma wpływ na ich funkcjonowanie. W tym i transport poszczególnych składników między innymi do mieszków włosowych. Witamina C ma też wpływ na produkcję kolagenu. Ten ostatni jest związany z naszą fryzurą. Kolagen jest jednym z głównym składników skóry. Również oczywiście tej na głowie. Problemy ze skórą mogą bardzo szybko odbić się na włosach. I warto mieć tego świadomość.

Witamina B12

Określana też jako Kobalamina. Z taką nazwą możecie się spotkać. Skąd się ona wzięła? Ano stąd, że jednym ze składników tego organicznego związku chemicznego jest kobalt. Pierwiastek w przypadku którego zwykle ciężko wymienić wpływ na nasz organizm;). Też się specjalnie nad tym nie będziemy teraz skupiać. Za co odpowiada kobalamina? Zdecydowanie łatwiej byłoby wymienić z czym nie jest powiązana;).

Przede wszystkim witamina B12 ma wpływ reguluje produkcję erytrocytów. Jej niedobór powoduje między innymi niedokrwistość. To z kolei wiążę się z włosami, ale o tym później. Kobalamina uczestniczy też w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy. Ma też „dużo do powiedzenia” w przypadku podziału komórek.

Niedobór witaminy B12 to…

Poważny problem dla Twojego organizmu. Zdarza się, że pojawia się w przypadku osób stosujących przez dłuższy dietę wegetariańską. Musisz sobie zdać sprawę z tego, że niedobór witaminy B12 to jednostkowa choroba. Z ogromną liczbą objawów.

Pojawiają się one między innymi symptomy neurologiczne. Niedobór witaminy B12 to chociażby upośledzenie czucia, parestezje palców dłoni i stóp, a także osłabienie siły mięśni kończyn. Brak kobalaminy w organizmie to też zaburzenia świadomości, apatia i stany depresyjne.

Witamina B12 a włosy

Wspomniałem wcześniej, że jednym z objawów niedoboru kobalaminy jest niedokrwistość. Związane jest to z całym szeregiem symptomów. To między innymi większa męczliwość i ogólne osłabienie. Mogą się pojawić problemy z koncentracją i zawroty głowy. Istnieje również szansa na zwiększoną ilość wypadających włosów. Jak więc widzisz to naprawdę najmniejszy problem przy niedoborze tego składnika. Nie zmienia to tego, że witamina B12 ma wpływ na włosy. Porównuje się ją – w kwestii działania – do kwasu pantotenowego. To nic innego jak witamina B5. Kobalamina jednak to nie tylko wypadanie. Jeśli doprowadzicie do przedłużającego się niedoboru witaminy B12 to istnieje ryzyko, że Wasze włosy staną się dużo jaśniejsze niż do tej pory.

Gdzie szukać kobalaminy?

Jest ona obecna między innymi w drożdżach, ale też żółtkach jajek. Do diety warto włączyć drób. Witamina B12 jest obecna w produktach pełnoziarnistych.

 

Dodaj komentarz