Chcesz ratować włosy? Bez cynku się nie obędziesz

Naturalne sposoby na łysienie

Brzmi to i może trochę jak slogan reklamowy, ale nie ma w nim grama przesady. Istnieje grupa składników, których niedobór objawia się gorszym stanem włosów. Cynk do nich należy. Lepiej więc go w swojej diecie uwzględnić. Ale nie tylko z tego powodu warto o tym pierwiastku pamiętać.

Co możecie (nie musicie) wiedzieć?

To ta część tekstu, którą możecie potraktować w sposób ulgowy. Nie będzie się ona odnosiła do włosów. Uważam jednak, że im więcej wiemy, tym lepiej. Chociaż niektóre z informacji mogą jedynie się przydać, kiedy rozwiązujecie krzyżówkę, albo wystąpicie w „Jeden z dziesięciu”;). Cynk to tzw. metal przejściowy. Ma – przynajmniej z naszej perspektywy – długą historię. Prawdopodobnie odkryto go mniej więcej 1500 p.n.e. Miało to miejsce w Chinach albo Indiach. Nie będziemy tego teraz rozstrzygać. Skupimy się za to na…

Rola cynku w organizmie

To interesuje nas już dużo bardziej. Cynk zaliczany jest do grupy istotnych mikrolementów (żeby nie napisać „niezbędnych”). Z całą pewnością stwierdzono to w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Można powiedzieć – i wcale nie jest to przesada – że cynk jest związany z podstawowymi procesami życiowymi. Ma między innymi wpływ na układ odpornościowy. Odpowiada za wydzielanie przez trzustkę insuliny. Ma wpływ na stężenie witaminy A (wiecie, że jej niedobór to nadmierne wypadanie włosów?). Jest też istotny z punktu widzenia serca. Na cynk powinni zwrócić uwagę panowie (ma wpływ na potencję).

Co oznacza jego niedobór?

Może nie są to najbardziej istotne symptomy, ale nas interesują najbardziej.  Pojawiają się jako jedne z pierwszych. Skóra będzie wyraźnie przesuszona. Włosy staną się łamliwe i będą wypadać w dużych ilościach. Ciekawym symptomem jest to, że niedobór cynku w pewnym momencie spowoduje problemy z odczuwaniem smaku. Kolejnym sygnałem będzie zwiększona podatność na ataki wirusów i bakterii.

Owoce morza - najlepsze źródło cynku
Owoce morza – najlepsze źródło cynku

Jeśli niedoboru chcemy uniknać, to w naszej diecie powinny się znaleźć owoce morza. Nie lubicie ich? Ja też;). Na szczęście cynku można szukać gdzie indziej. Chociaż uczciwie trzeba powiedzieć, że to w owocach morza jest ich najwięcej. Cynk to wątróbka wieprzowa i cielęca (ta druga będzie lepszym wyborem). Do diety warto włączyć kaszę gryczaną. Dobrym źródłem cynku są… pestki z dyni. Nie są one zbyt popularne w naszym kraju, ale sam znam dwie osoby na pewno, które oprócz mnie, lubią je podgryzać:). Cynk znajdziemy również w migdałach. A jeśli lubicie gorzka czekoladę to w niej też znajdziecie naszego dzisiejszego bohatera.

Cynk do tego stopnia ma znaczenie dla stanu włosów, że bardzo chętnie jest on wykorzystywany zarówno w suplementach, których zadaniem jest wzmocnienie fryzury, jak również w konkretnych preparatach na wypadanie włosów. Za przykład posłuży tutaj Procerin Foam XT. To produtk pod postacia pianki, a więc do stosowania zewnętrznego. Cynk jest w nim składnikiem pomocniczym, a jednym z głównych wyciąg z palmy sabałowej.

Piankę Procerin Foam można nabyć np. tutaj.

Dodaj komentarz