Biotyna na włosy – co to jest i jak działa?

Leczenie łysienia

Określana bywa witaminą życia. Biotyna to nic innego jak witamina B7, ale spotkacie się także z tym, że jest opisywana literą „H”. Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ ma ten składnik na nasze włosy.

Co to jest biotyna?

Na początek parę informacji, które może się Wam przydać. Jej nazwa wzięta została z greckiego. Od słowa „bios”. Oznacza ono życie. Witamina B7 należy do grupy składników rozpuszczalnych w wodzie. Nie będę Was zanudzał chemią, napiszę tylko tyle, że biotyna jest heterocyklicznym organicznym związkiem chemicznym.

Właściwości biotyny

Ma ona sporo do powiedzenia w naszym organizmie. Najbardziej ogólnie można by napisać, że odpowiada za szereg ważnych reakcji biochemicznych. To oczywiście nie musi Wam wiele powiedzieć. Dlatego postaram się rozwinąć temat a przy okazji opisać objawy niedoboru witaminy B7.

Biotyna jest związana z węglowodanami i syntezą tłuszczy. Witamina B7 ma też znaczenie dla stanu skóry i włosów. O czym później. Niedobór biotyny może spowodować między innymi apatię, problemy ze snem, rozdrażnienie i bóle mięśniowe. To jednak nie wszystko. Problem z odpowiednią ilością tego składnika jest łączony z depresją.

Wspomaga pracę tarczycy

Nie będziemy tutaj zagłębiali się w szczegóły. Dość powiedzieć, że jeśli masz problem z tym gruczołem, to warto zwrócić uwagę na swój jadłospis. Powinien on obejmować produkty bogate w biotynę.Gdzie jej szukać? Przede wszystkim do menu warto włączyć jajka, wątróbkę, orzechy, pomidory i marchewkę.

Uczestniczy w metabolizmie

Mam tutaj na myśli tłuszcze i białka. To właśnie w ich przypadku biotyna uczestniczy w procesie przemiany. O tym, że ma to znaczenie dla całego organizmu chyba nie muszę Cie przekonywać? Tak przy okazji dodam, że długotrwały niedobór witaminy B7 w organizmie może prowadzić do nadmiaru tzw. złego cholesterolu (dokładniej chodzi o frakcje lipidowe).

Ważna dla krwi

Dokładniej rzecz biorąc bierze udział w procesie krzepnięcia. Nie jest najważniejsza w tym procesie. Tę rolę ma witamina K. Ta ostatnia to w zasadzie grupa związków chemicznych. Są one produkowane przez bakterie w jelicie grubym.

Wspomaga odporność

Podobnie jak w przypadku krzepliwości krwi, tak i tutaj nie robi tego wprost. Jak wiadomo sporo do powiedzenia w kwestii układu odpornościowego ma witamina C. Zresztą ważna jest też dla stanu włosów. Natomiast biotyna wspomaga wchłanianie witaminy C. Dlatego musisz dbać o jej poziom w organizmie.

Witamina B7 a Twoja fryzura

Nas oczywiście najbardziej interesuje tutaj to, że niedobór biotyny powoduje nadmierne wypadanie włosów. Jedna z koncepcji wskazuje, że w tym akurat przypadku to efekt zaburzenia metabolizmu tłuszczy. Do którego to prowadzi właśnie niedobór witaminy B7. Składnik ten ma kumulować cząsteczki siarki (niezwykle ważne dla włosów). Następnie zasila się nimi macierz włosów.

Wracając do niedoboru, to dobrą informacją jest to, że nie tak prosto go osiągnąć. Jego przyczyną może być nadużywanie alkoholu. Powodem jest też przedłużająca się głodówka. Często jak przyczynę wskazuje się długotrwałą terapię antybiotykami.

Jeśli chcecie uniknąć niedoboru, to warto do diety włączyć parę produktów. Gdzie znajdziecie ten składnik? Na pewno w jadłospisie nie może zabraknąć jajek (w żółtkach jest obecny ten składnik), mleka i otrębów. Jeśli ich akurat nie lubicie, to witamina B7 obecna jest również w sardynkach, a także wielu warzywach (mam tutaj na myśli między innymi szpinak, kalafior i pomidory).

Biotyna jest tak istotnym składników dla włosów, że znajdziecie ją w najlepszych preparatach na ich wypadanie. W tym w hicie ostatnich miesięcy. W tabletkach na wypadanie włosów dla kobiet Locerin. Biotyna jest tam „jedynie” jednym z 16 aktywnych składników. Więcej na ten temat znajdziecie w mojej recenzji Locerinu.

Witaminy z grupy B ważne dla włosów

Bo nasza dzisiejsza bohaterka nie jest – jak się zaraz przekonacie jedyna. Chciałbym przedstawić kilka bardzo ważnych składników z tej grupy.

Witamina B5

Czyli kwas pantotenowy. Chociaż to spore niedomówienie. Bo tak naprawdę to mieszanka kilku składników. Upraszczając jednak pozostaniemy przy liczbie pojedynczej. Jest on niezbędny dla funkcjonowania każdej komórki naszego organizmu. Kwas pantotenowy jest uczestniczy w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczy. Jest też potrzebny do syntezy niektórych hormonów. Ma wpływ na serce, oraz na układy: nerwowy i pokarmowy. A to wciąż nie wszystkie właściwości witaminy B5. Przyspiesza ona na przykład gojenie się ran. Uczestniczy w regeneracji tkanek. Jak witamina ta działa na włosy? Odpowiada między innymi za ich pigmentację. Odgrywa ona również ogromną rolę przy podziale komórek macierzy włosa. Umożliwia jego wzrost.

Witamina B6

W tym wypadku znowu mamy do czynienia z grupą związków chemicznych. Odpowiadają one między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. To zresztą zadanie większości witamin z tej grupy. B6 reguluje również ciśnienie krwi, a także pracę serca. Jest związana z metabolizmem. W jaki sposób wpływa na włosy? Przede wszystkim chroni nas przed wystąpieniem łojotokowego zapalenia skóry. Może mieć to przełożenie na stan włosów. Wpływa też na ich kondycję. Niektóre badania wskazują, że składnik ten zapobiega łysieniu.

Inne witaminy istotne dla fryzury
Witamina C

Witamina C na włosy

To składnik, który – wydaje się – nie ma przed nami tajemnic. To chyba najczęściej opisywana witamina, więc czego moglibyście nie wiedzieć? Sprawdźcie swoją wiedzę:).

Witamina C a odporność

Zaczniemy jednak od rzeczy oczywistej. To najbardziej znana właściwość tego składnika. Witamina C wspomaga funkcjonowanie odporności. Nie jest oczywiście jedynym składnikiem, który działa w taki sposób. Natomiast dość istotna uwaga. Często powtarza się, że jak już zachorujemy, to witamina C nas leczy. Tak to ona niestety nie działa:).

Witamina C a poziom kortyzolu

Jedne z badań, które przeprowadzano wskazały, że regularne dostarczanie naszego dzisiejszego bohatera może obniżyć ilość hormonu stresu w naszym organizmie. Ma to wpływ na wiele aspektów działania tego ostatniego (chociażby… odchudzanie). Wspomniane badania były przeprowadzane pod kątem aktywności fizycznej i regeneracji organizmu.

Jak wpływa na odchudzanie?

Witamina C jest wymieniana w kontekście naturalnych spalaczy tkanki tłuszczowej. Dokładniej rzecz biorąc redukcji tłuszczów zapasowych. Wiązane jest to między innymi z syntezą karnityny i DHEA. Ale oszczędzę Wam lekcji chemii:). Dość powiedzieć, że jeśli ktoś chce się pozbyć paru kilo, to powinien zadbać o ten składnik.

Sprzymierzeniec zdrowych stawów

To akurat bardziej znana właściwość tego składnika. Działa zarówno jak element wspomagający leczenie chorób zwyrodnieniowych stawów jak i może być elementem profilaktyki. W tym ostatnim wypadku potrzebne jest oczywiście więcej działań z naszej strony. Chociażby unikaniem produktów w diecie, które mogą wywoływać stany zapalne.

Jak witamina C wpływa na włosy?

I pod uwagę to powinny wziąć nie tylko kobiety, ale również i panowie. Pozwoli to na dłużej zachować bujną czuprynę. Witamina C to jeden ze składników niezbędnych dla łodygi włosa. A będąc bardziej dokładnym dla ich budulca – keratyny. Pilnując odpowiedniej ilości tego składnika w swojej diecie wzmacniamy nasze włosy. Z kolei jeśli dopuścimy do jego niedoboru (zwłaszcza gdy będzie się on przedłużał), ryzykujemy ich wzmożone wypadanie.

Witamina E

 

Wpływ na krew

Teraz na warsztat” wziąłem składnik, który najmocniej kojarzony jest z urodą. To jednak niejedyne jego właściwości. Dokładniej rzecz biorąc witamina E bierze udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych. Zmniejsza też „szansę” na zlepianie się płytek krwi. Witamina ta związana jest również z błonami komórkowymi. Dokładniej rzecz biorąc utrzymuje ich odpowiednią przepuszczalność.

Witamina ważna dla mężczyzn

I to nie tylko ze względu wpływania na włosy – o tym poniżej. Składnik ten odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie spermatogenezy. Czyli tworzeniu i dojrzewaniu plemników. Proces ten odbywa się w jądrach. Nasza dzisiejsza bohaterka jest wręcz niezbędny dla męskiej potencji. Dlatego jest obecna w najlepszym obecnie rozwiązaniu wspierających mężczyzn z obniżonym libido. Jeśli chcecie je poznać – to nic prostszego.

oliwa z oliwek na porost włosów

Wpływ na urodę

Skupmy się na najważniejszej właściwości witaminy E. Składnik ten zalicza się do grupy silnych przeciwutleniaczy. To one chronią nasz organizm przed tak zwanym stresem oksydacyjnym. W największym skrócie przyspiesza on starzenie się. Najczęściej w tym kontekście mówi się o skórze. Jest ona najbardziej widoczna, ale wspomniany stres dotyczy całego organizmu. Wracając do tematu, czyli wpływu na urodę, to witamina E opóźnia proces starzenia się skóry. Dlatego jest tak chętnie wykorzystywana w kosmetykach. Dzięki niej skóra jest bardziej elastyczna. Wygląda przez to młodziej.

Witamina E a włosy

Dzięki niej sprawnie działają naczynia krwionośne. To oznacza lepsze funkcjonowanie mieszków włosowych (w dużym skrócie). Wspominałem o skórze. Dotyczy to również tej na głowie. Witamina ta jest jednym ze składników, które chronią ją przed problemami. Mam tutaj na myśli między innymi jej przesuszenie, czy nadmierne wydzielanie sebum. Oba te problemy skórne mają przełożenie na stan włosów. Zwykle kończą się ich nadmiernym wypadaniem. Witaminę E znajdziecie w najchętniej wybieranym rozwiązaniem na męskie łysienie – sprawdźcie koniecznie sobie ten preparat (strona producenta) i w mojej recenzji Profolanu.

Witamina A

W jaki sposób wpływa ona na nasze włosy? Żeby odpowiedzieć na to pytanie wystarczy, że doprowadzicie do niedoboru tego składnika;). Oczywiście nie polecam. Dość powiedzieć, że niedobór tej witaminy oznacza wypadanie włosów w nadmiernych ilościach. Składnik ten ma wpływ między innymi na metabolizm komórek nabłonka skóry. Ma więc znaczenie dla macierzy włosa. Stymuluje podział komórek. I dlatego właśnie o witaminie A nie można zapomnieć. Powiem więcej, jeśli chcecie wybrać najlepszy preparat na łysienie, to oprócz oczywiście składników rozwiązujących ten problem, powinien się w tym znaleźć dzisiejszy bohater. Jak wsparcie działania. Jeśli chodzi o źródła tej witaminy, to godne uwagi są: wątróbka, marchew, brokuły, pomidory i masło.

 

Dodaj komentarz