Żelazo ważne nie tylko dla Twoich włosów

Dbaj o włosy

Chociaż w kontekście łysienia to właśnie najbardziej istotna kwestia, to myślę warto wiedzieć na co w organizmie wpływa ten pierwiastek. Chociaż to mikroelement (tak przynajmniej w obecnej chwili jest postrzegany), ale ma „makro zdolności”.

 

Co warto wiedzieć o żelazie

Skupimy się jedynie na jego obecności w naszym organizmie. Występuje on jak wspomniałem w niewielkich ilościach. Przede wszystkim w hemoglobinie (nawet 70% żelaza). Jest też w białku o nazwie mioglobina. Jest ono odpowiedzialne między innymi za magazynowanie tlenu w mięśniach czerwonych (poprzecznie prążkowanych).

Niedobory żelaza w organizmie nie są rzadkością. To między innymi efekt źle skonstruowanej diety. Problemem jest też nieodpowiednia przyswajalność tego pierwiastka. Zależna między innymi od ilości witaminy C.

Za co odpowiada żelazo?

Jak wspomniałem większość jest w hemoglobinie. Żelazo związane jest z pobieraniem tlenu z płuc i transportowaniem go do poszczególnych tkanek organizmu. Pierwiastek ten połączony jest też z tworzeniem czerwonych krwinek. Ma duży wpływ na metabolizm cholesterolu. Jest również związany z wątrobą. Dokładniej rzecz biorąc z procesem jej detoksykacji.

Ma właściwości, które pozwalają wspomagać działanie układu nerwowego. Nie można nie wspomnieć o jego pozytywnym wpływie na odporność organizmu.

Uważaj na niedobór żelaza!

Jednym z objawów jest właśnie wypadanie włosów. I to w dużych ilościach. Zależnie od tego jak „mocny” jest niedobór tego pierwiastka. A także tego jak długo on trwa. Włosy stają się wyraźnie matowe i cienkie. Następnie zaczynamy tracić jej w dużych ilościach.

Objawem niedoboru żelaza będzie też bladość skóry. To jednak „najmniejszy problem”. W przypadku przedłużającego się problemu pojawią się: trudności w koncentracji, rozdrażnienie, zachwiania nastroju i spadek sprawności fizycznej. Może też wystąpić zaburzenie pracy serca.

Kto jest narażony na niedobór żelaza?

Może się on pojawić w czasie miesiączki. Na niedobór żelaza narażone są osoby pijące duże ilości alkoholu. Głodówka to kolejna możliwa przyczyna problemu z tym pierwiastkiem. U kobiet w ciąży występuje zdecydowanie większe zapotrzebowanie na żelazo.

Jeśli chodzi o źródła tego pierwiastka to zwyczajowo wymienia się czerwone mięso. Na pewno warto do diety włączyć ryby, a także rośliny strączkowe, orzechy, brokuły i szpinak.

Dodaj komentarz