warzywa

Wypadają Ci włosy? Pamiętaj o tych witaminach

dieta dla włosów

Temat jakiś czas temu zasygnalizowałem, pisząc o pirydoskynie. Dzisiaj kolejne witaminy na które warto zwrócić uwagę w sytuacji, gdy wypadają Wam włosy. Niektóre z nich są nawet wiązane z pewnymi typami łysienia.

Witamina A

Zaczniemy od niej, bo to jako pierwsza była odkryta i opisana. Witaminę tę wiążę się przede wszystkim ze stanem wzroku. Jej niedobór może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty. Jeśli nie zadbamy o poziom tego składnika przez dłuższy czas, ryzykujemy uszkodzenia wzroku. Witamina A ma jednak dużo więcej do powiedzenia. Jest ona między innymi związana z odpornością organizmu na niektóre infekcje (w tym wypadku najczęściej wymienia się zapalenie gardła). Przyspiesza metabolizm tkankowy. Chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Jeśli chodzi o włosy, to wpływ tego składnika jest złożony. Z jednej strony działa on między innymi na naczynia krwionośne. Ma działanie złuszczające. Reguluje pracę gruczołów łojowych. To ważne np. przy trądziku, ale ma też znaczenie dla skóry głowy i fryzury. Witamina A wzmacnia włosy. Ma przede wszystkim ogromne znacznie dla macierzy. Można powiedzieć, że stymuluje jej pracę. Dzięki temu włosy „nie zapomną” o wzroście.

Źródeł witaminy A jest sporo i każdy znajdzie coś dla siebie. Mięsożercy mogą postawić np. na wątróbkę. Składnik ten jest obecny też w wielu warzywach. Mam tutaj na myśli między innymi marchewkę i brokuły.

Witamina C

Chociaż zwykle w kontekście włosów wymienia się grupę B, to o niej może następnym razem. Witamina C to oczywiście odporność. Ale to nie jedyna jej umiejętność. Jeśli dobrze poszukacie, to okaże się że składnik ten wiązany jest… z odchudzaniem. Z witaminą C łatwiej będzie pozbyć się paru zbędnych kilogramów.

Składnik ten można zaliczyć do „strażników” włosów. Dzięki niemu (ale też przy pomocy wyżej opisanej witaminy) będą one zdrowe, mocne i lśniące. Przede wszystkim wpływa on na mieszki włosowe. Bo to one są tutaj najważniejsze. Witamina C jest też powiązana z produkcją kolagenu.

Gdzie znajdziemy ten składnik? Zwykle w kontekście źródeł wymienia się cytrusy, ale nie są one wcale najbogatsze w witaminę C. Przegrywają pod tym względem między innymi z dziką różą, pomidorami, kiwi, czarną porzeczką i jarmużem.

W kolejnej części zabiorę się za witaminy z grupy B:).

Dodaj komentarz