Składniki dla włosów – witamina B12

Dbaj o włosy

Dawno już nie pisałem na ten temat. Czas to więc naprawić. Istnieje wiele pierwiastków i witamin bez których Twoje włosy się nie obędą. Jednym z nich jest dzisiejszy bohater. Chociaż tak naprawdę jego wpływ na fryzurę jest najmniej istotny na tle innych właściwości.

jajka

Witamina B12 czyli…

Kobalamina. Z taką nazwą możecie się spotkać. Skąd się ona wzięła? Ano stąd, że jednym ze składników tego organicznego związku chemicznego jest kobalt. Pierwiastek w przypadku którego zwykle ciężko wymienić wpływ na nasz organizm;). Też się specjalnie nad tym nie będziemy teraz skupiać. Za co odpowiada kobalamina? Zdecydowanie łatwiej byłoby wymienić z czym nie jest powiązana;).

Przede wszystkim witamina B12 ma wpływ reguluje produkcję erytrocytów. Jej niedobór powoduje między innymi niedokrwistość. To z kolei wiążę się z włosami, ale o tym później. Kobalamina uczestniczy też w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy. Ma też „dużo do powiedzenia” w przypadku podziału komórek.

Niedobór witaminy B12 to…

Poważny problem dla Twojego organizmu. Zdarza się, że pojawia się w przypadku osób stosujących przez dłuższy dietę wegetariańską. Musisz sobie zdać sprawę z tego, że niedobór witaminy B12 to jednostkowa choroba. Z ogromną liczbą objawów.

Pojawiają się one między innymi symptomy neurologiczne. Niedobór witaminy B12 to chociażby upośledzenie czucia, parestezje palców dłoni i stóp, a także osłabienie siły mięśni kończyn. Brak kobalaminy w organizmie to też zaburzenia świadomości, apatia i stany depresyjne.

Witamina B12 a włosy

Wspomniałem wcześniej, że jednym z objawów niedoboru kobalaminy jest niedokrwistość. Związane jest to z całym szeregiem symptomów. To między innymi większa męczliwość i ogólne osłabienie. Mogą się pojawić problemy z koncentracją i zawroty głowy. Istnieje również szansa na zwiększoną ilość wypadających włosów. Jak więc widzisz to naprawdę najmniejszy problem przy niedoborze tego składnika. Nie zmienia to tego, że witamina B12 ma wpływ na włosy. Porównuje się ją – w kwestii działania – do kwasu pantotenowego. To nic innego jak witamina B5. Kobalamina jednak to nie tylko wypadanie. Jeśli doprowadzicie do przedłużającego się niedoboru witaminy B12 to istnieje ryzyko, że Wasze włosy staną się dużo jaśniejsze niż do tej pory.

Gdzie szukać kobalaminy?

Jest ona obecna między innymi w drożdżach, ale też żółtkach jajek. Do diety warto włączyć drób. Witamina B12 jest obecna w produktach pełnoziarnistych.

Dodaj komentarz