Kompleks witamin B, a włosy

Porost włosów

To o czym będzie dzisiejszy wpis, tytuł wyjaśnia  dość dokładnie ;). Co prawda jakiś czas temu pochylałem się już nad wpływem konkretnych witamin na stan naszej fryzury, ale akurat kompleks B wtedy pominąłem. Dzisiaj więc nadrobimy to „niedopatrzenie”.

Źródło witamin B
Źródło witamin B

Na początek nieco chemii. Czym jest kompleks witamin B? To substancje rozpuszczalne w wodzie, które mają niebagatelny wpływ na metabolizm komórek. W tej grupie znajdują się między innymi witaminy B1, B2, kwas pantotenowy (B5), czy biotyna (B7). Każda z nich ma pewne konkretne zadania. W pewien sposób się też uzupełniają. Część z nich zwykle występuje w tych samych produktach żywnościowych, a więc mamy spore uproszczenie, jeśli chodzi o ich naturalną suplementację.

Witaminy B, a włosy

Nie przypadkiem wymieniłem wcześniej kwas pantotenowy i biotynę. Są to dwa istotne z punktu widzenia naszej fryzury składniki. Szczególnie biotynie przypisuje się ważna rolę. Składnik ten, podobnie jak witamina B5, ma wpływ na zwiększenie wchłaniania konkretnych substancji. To przekłada się na stan naszego organizmu, skóry i jej przydatków, czyli włosów. Warto o nich pamiętać też z innego powodu. Te dwa składniki są ważne w przypadku wypadania włosów. Mogą je – oczywiście w określonej sytuacji – powstrzymać.

W podobny sposób działają też witamina B6 i B12. Pierwszą możecie spotkać pod nazwą pirodyksyna. Witamina B12 to cyjanokobalamina. Jeśli pojawia się niedobór tej ostatniej, to skutkuje to niedokrwistością. Czy kogoś trzeba przekonywać jak duży wpływ taka sytuacja ma na stan włosów? W podobny sposób objawia się też niedobór witaminy B6. Chociaż faktem jest, że raczej bardziej zauważalne objawy będą ze strony układu nerwowego.

Dla naszej fryzury istotna jest również ryboflawina. To nic innego jak witamina B2. Jest ona powiązana z przemianą węglowodanów w energię, co też ma przełożenie na włosy. Kwas foliowy, czyli witamina B9, składnik tak istotny w czasie ciąży ma wpływ i na fryzurę. Dokładniej rzecz biorąc na porost włosów. Co warte jednak zaznaczenia nie ma jednoznacznych dowodów na ten wpływ. Co nie zmienia faktu, że taką rolę się temu składnikowi przypisuje.

Gdzie szukać witamin z grupy B?

Jak wspomniałem, często występują one „w parach”. Jeśli chcemy zapewnić sobie odpowiednią ilość witamin z grupy B, postawić powinniśmy na drożdże, jajka, ryby (np. pstrąg), mleko, czy sery. Mięso również jest źródłem tych składników. Nie zapominajmy też o warzywach. Szpinak (ja wiem – nie wszyscy tolerują) i brokuły są jak najbardziej wskazane. I oczywiście strączkowe (soja, groch, fasola).

Dodaj komentarz