Witamina B6 to jeden z naturalnych leków na łysienie

Dieta na mocne włosy

Dbaj o włosy

Mocne włosy, lśniące i zdrowe są oznaką dobrej kondycji organizmu. Wszelkie niedomagania powodują matowośc włosów, łamanie i przerzedzanie. Można stan fryzury poprawiać poprzez zabiegi kosmetyczne i pielęgnacyjne: maski, wcierki, masaże, wzmacniające szampony itp. Jednak najlepszy skutek przynosi właściwe odżywienie włosów od wewnątrz, tzn. dostarczanie organizmowi odpowiednich składników w pożywieniu.

lsniace włosy sa oznaką zdrowia

Gdy występują niedobory pokarmowe, włosy zawsze reagują osłabieniem. Widzą o tym zwłaszcza osoby będące na restrykcyjnych czy jednoskładnikowych dietach. Szybka utrata kilogramów często skutkuje przerzedzeniem włosów.

Czego potrzebują włosy?

Włosy zbudowane są z keratyny. Jest to zrogowaciałe białko, które tworzą dwa aminokwasy: metionina i cysteina. Są  one powiązane tzw. mostkiem siarczkowym. Aminokwasy są częściowo wytwarzane przez organizm a częściowo muszą być dostarczane przez pożywienie.

Zewnętrzna warstwa włosa pokryta jest kwasem tłuszczowym. On to nadaje włosom elastyczność, ułatwia układanie fryzury a także chroni prze niszczącym działaniem agresywnych kosmetyków czy niekorzystnymi warunkami pogodowymi (słońce, mróz). Mocne włosy mogą wyrosnąć tylko z dobrze odżywionych cebulek.

  • Białko dla włosów

Podstawowym źródłem biała jest mięso i jego przetwory, ryby i jajka. Aminokwasy tworzące strukturę włosa znajdują się ponadto w płatkach owsianych, otrębach pszennych, soi i kiełkach pszennych.

  • Tłuszcze dla włosów

Najzdrowsze tłuszcze, bez których włosy stają się osłabione, są nienasycone kwasy tłuszczowe: omega 3 i omega 6. Odżywiając się tłustymi rybami morskimi i owocami morza, mając w diecie orzechy, migdały, siemię lniane, używając oleju lnianego i konopnego, dostarczamy organizmowi i włosom tych zdrowych tłuszczów.

  • Mikroelementy dla włosów

Najbardziej potrzebny włosom jest cynk, dzięki jego obecności powstają aminokwasy będące budulcem keratyny.  Jego niedobory powodują wypadanie włosów. Cynk znajduje się w morskich rybach i owocach morza (szczególnie w ostrygach), także3 w mięsie indyka i kurzej wątróbce.

W dalszej kolejności niezbędne jest żelazo. Bez niego włosy stają się cienkie i łamliwe, w końcu wypadają. Należy więc j4eść produkty bogate w żelazo:  wołowinę i wątróbkę, także szpinak, czarną porzeczkę i warzywa strączkowe.

Połysk a także grubość włosy zawdzięczają krzemowi. Jedząc płatki  owsiane, kaszę gryczaną i jaglaną dostarczamy włosom ten pierwiastek.

Mając w jadłospisie owoce morza, rośliny strączkowe oraz kiwi i awokado zabezpieczamy włosy w miedź, a czekoladę i pestki dyni – w magnez.

Włosy potrzebują też dużo siarki. Jest ona niezbędna do produkcji aminokwasów. Siarkę znajdziemy w rzodkiewkach, czarnej rzepie, chrzanie, cebuli, rzeżusze, kalafiorze, brukselce i kapuście.

  • Witaminy dla włosów

Włosy potrzebują witaminy C, by możliwe było przyswajanie żelaza, oraz witamin z grupy B, gdyż zapobiegają przetłuszczaniu włosów, zapobiegają przedwczesnemu siwieniu i utrzymują wilgotność włosów. Potrzebna jest też witamina E, która rozszerza naczynia włosowate, dzięki czemu składniki odżywcze docierają do włosów.

Bogate w witaminę C są zwłaszcza czarne porzeczki, aronia, owoce cytrusowe, natka pietruszki. W witaminy z grupy B obfitują  zielone warzywa, ziarna słonecznika, orzechy, fasola i kiełki. Zaś witamina E jest obecna w produktach z mąki pełnoziarnistej, w zielonych warzywach, orzechach i olejach roślinnych.

Koszyk z witaminą B

Reasumując: aby mieć zdrowe i mocne włosy trzeba stosować urozmaiconą dietę, wówczas włosom nie zabraknie potrzebnych składników odżywczych. Do tego warto włączyć jakąś kurację wzmacniającą. Na rynku nie brakuje preparatów, dzięki którym można znacząco poprawić kondycję włosów, np. Radia Shampoo (klik) wraz z odżywką.

Dodaj komentarz